Slået op d.

Hvorfor blev det lige Esther….

Efter mange år i skønhedsbranchen, hvor jeg i årene inden både havde levet i Frankrig og i USA, været iværksætter på flere virksomheder, mødte jeg Esther.

Tilbage fra en praktikplads på en hudplejeklinik, lå interessen for hudpleje og mennesker. Efter endt uddannelse på Cidesco kosmetologskole i Sønderjylland, hvor jeg læste ´International Handel og Økonomi´ om aftenen, startede jeg umiddelbart efter, egen klinik. Først sammen med parfumeri i Aalborg, men flyttede året efter klinikken til Vodskov, hvor jeg blev en del af 3 I Én pleje. Et stort hus med fodpleje, frisør og mig i hudplejen. At være tæt på mennesker var en del af dagligdagen og Tina, Lena, Rikke, Lisbeth og jeg var et godt team. foto fra en messe hvor Sepp kom forbi.

3%20i%20en%20pleje[2]

Vi drev sammen klinikken i Vodskov og jeg blev i 1991 bestyrelsesmedlem i Dansk Kosmetologforening DKF, og i 1993 formand for DKF. Rejste til København til møder, afholdt flere messer og i den rolle kom jeg rundt til Cidesco verdenskonferencer med kontakt til 30 medlemslande. Blev bl.a i 1996 inviteret til Indien, hvor jeg holdt foredrag for 150 indiske kollegaer.

I de samme år, blev jeg kontaktet af DermaNor AS, om jeg ville starte et agentur sammen med dem. Hilde Midthjell, bosat i Oslo, ejede firmaet og jeg tog imod tilbuddet og fik Danmark som område. Vi startede fra nul og kørte en helt ny serie op, MD Formulations fra USA. Senere overtog vi den franske serie Decleor og idag er der mange serier tilknyttet firmaet. Vi holdt kurser i hele landet, bl.a på Skodsborg Kur og Spa. Efter syv år i DKF´s bestyrelse, overgav jeg posten og arbejdede fuldtid med agenturet i samarbejde med firmaet i Oslo.

Sjove arbejdssomme år, som førte til skift i livet, bl.a flyttede agenturet, min søn og jeg til Sjælland, hvor jeg fortsatte agenturen fra nyt kontor på Frederiksberg. Med Danmark som arbejdsområde blev det til mange rejsedage, kursusdage og møder med mange nye mennesker.

I 2003 var firmaet nu blevet landsdækkende med flere ansatte. Presset i branchen var større, selv plastikkirurger var nu også en del af hudplejebranchen. Gråzonen for hvad der var tilladt udvidede sig, og jeg var lidt mæt af at høre om anti-age, botox osv.. Branchen var og er fyldt med mange lovende ord om ´evig ungdom´. Som den typiske iværksætter jeg er, var det også tid at komme videre, for nu kørte andre det.

Samme år flyttede vi tilbage til Jylland, også så min søn Anders kunne komme tættere på sin far og familien. Jeg fortsatte som konsulent for firmaet, men jeg kunne godt mærke noget nyt var på vej.
Mit indre rum var vågnet, efter mange år i erhvervslivet, befandt jeg mig nu på ´værdibaserede lederkonferencer´. Måtte ryste fjerene for at forstå hvad der var gang i. Et indre sammenbrud, hvor jeg tydeligt oplevede at blive holdt oppe, af noget større end mig selv, opmuntrede mig til at gå dybere. Muligheden for at arbejde med noget helt andet bød sig, og siden 2004, sideløbende med regnskab og skribent arbejde, har jeg været medarrangør af Global Leadership Summit (GLS). Siden 2005 har jeg, sammen med teams, rejst til Chicago og oplevet konferencen Live, og så være medarrangør af GLS i København og i dag, i Århus også. Et kæmpe livsforvandlende forløb som jeg stadig nyder godt af.

`9 years long story´ og jeg troede ikke jeg nogen sinde skal tilbage til hudplejebranchen.

Men i 2007 sidder jeg i Chicago og hører en kendt amerikansk seniorpastor, John Ortberg´s, version af ESTHER. Talen gav genklang ind i mit liv og jeg gik straks hjem og læste Esther´s Bog om og om igen. En fortælling om en ung pige i det gamle Persien, som vinder en skønhedskonkurence, men ender med at redde sit folk.

I historien skal Esther bl.a. i skønhedskur i et år, først seks måneder med myrrasalve og seks måneder med balsamstoffer og andre skønhedsmidler for kvinder. Jeg begyndte at tænke på Esther som ny rollemodel, også til nutidens kvinder. Hendes mod, styrke, lydhørhed og strategiske måde at agere på, var enestående. Sammenfaldet med skønhed og lederskab kunne nu overføres til mit eget liv, og jeg begynder at oversætte Ortberg´s tale og omsætte ESTHER i dansk kontekst.

Jeg tænkte også over hvad de havde af råvarer til skønhedskur dengang, og efter gamle opskrifter gik jeg i igang med at lave balsam og blande olier. Efter mange forsøg, viste jeg i en balsam til min Fordybelsesgruppe. Mona Ernstsen var med i gruppen, og hun nævnte at hendes mand, Johannes Ernstsen havde forstand på kemi og jeg kunne kontakte ham. Han har idag forældlet opskrifterne og vi har de sidste par år udviklet konceptet videre. I dag har vi sammen virksomheden Krogh & Ernstsen Aps, og visionen er at være hvor skønhed er og skønhed diskuteres, både med kvinder og mænd.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
Slået op d.

More than beautiful – less than perfect

For nyligt annoncerede vi åbningen af webshoppen; noget vi har arbejdet meget på og glædet os meget til at kunne gøre. Alt var kigget igennem, der var læst og tjekket. Alligevel sneg der sig en fejl ind og endda i overskriften. Med store bogstaver stod opslaget Esther – More then beautiful. Øv, øv, øv. Og for at gøre det endnu værre ville facebook ikke rette opslagets linkbillede, selv om det blev rettet i webshoppen. Èn af vores facebookopslag med længst rækkevidde -en milepæl i vores virksomhed -var altså ikke perfekt.

Men et eller andet sted er jeg glad for det. “Det perfekte er det godes værste fjende” siges det. More than beautiful handler bl.a. om at møde omverdenen og de udfordringer, der kommer. Lige som Dronning Esther at turde påtage sig ansvar for sig selv og ens medmennesker. Vi er med til at skabe hinandens liv, og vi er dybt forbundne med hinanden. Jeg tror, at én af de ting, der for alvor afholder fra at være mere end smukke, er frygten for at fejle. Vi ser det over alt i samfundet – 12-tals-pigerne i gymnasiet, som er ved at bukke under for stress og mindreværd er et rystende eksempel. Det kan altid blive bedre – det bliver aldrig perfekt.

Det, der er vores udfordring, er at stå ved det gode og undgå at lade os paralysere af kravet om det perfekte. At turde være smukke uden at være fejlfri, komme med opmuntringer og vise ord uden at være bange for at komme til at lyde dumme eller banale. Virkeligheden er at alle laver fejl, nogle store og andre små, men den største af alle fejl vil være at gøre ingenting.

Så lad os være more than beautiful for less than perfect kommer helt af sig selv

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail
Slået op d.

Trend eller livsstil

This is not a trend – it´s a lifestyle

Det er med bævende hjerte, jeg åbner denne blog om skønhed og identitet – ja faktisk endnu mere end det er med produktserien, for produkterne er som de skal være. Der er så at sige ikke noget at komme efter, og de kan måle sig med etablerede produkter.
Men nu vil jeg jo mere end det; Esther – More than Beautiful er blevet grundlagt ud fra et ønske om at diskutere, hvad skønhed er, og dermed også ud fra den provokation, som jeg oplever nutidens opfattelse af skønhed er. Det kan være vildt trendy at gå op i bæredygtighed, økologi, identitet eller nicheproduktion. First-movers fordi det er først. Men for mig handler det ikke om trend, det handler om livsstil. Det handler om at finde ind til kvalitet og ægthed. More than Beautiful dykker netop ned i ægtheden, fordi du er så meget mere end en overflade af “smuk”. Evnen til at træffe de rigtige valg, være ansvarlig i relationer og over for dig selv. Det er ikke noget, vi gør, fordi det er en trend – det er noget, vi ønsker skal være vores livsstil, fordi vi er alle så meget mere.

Facebooktwitterpinterestlinkedinmail